Mengaktifkan Komputer Untuk Yang Pertama Kali Dinamakan

By | 15 Agustus 2022

Mengaktifkan Komputer Untuk Yang Pertama Kali Dinamakan.

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Komputer
(Tulisan Jawi: كومڤوتر) ialah mesin boleh atur cara yang direka untuk membaca dan melaksanakan gosokan sesebuah senarai didikan yang membuatkan ia melakukan gerakan aritmetik dan logik beralaskan angka binari. Puas asasnya, komputer terdiri berpunca perasaan paser sumir dan perhatian jangka hierarki untuk peyimpanan data; dan unit pemprosesan kunci nan berfungsi sebagai unit kawalan serta mengandungi unit logik aritmetik. Aksesori dapat dihubungkan biar komputer bisa menerima input luar dan memaparkan output.

Unit pemproses komputer melaksanakan siri didikan yang membuatkan engkau membaca, melipat dan kemudian menyimpan data. Tentamen dan arahan lompat membenarkannya buat bersirkulasi di dalam pangsa program dan oleh itu melaksanakan didikan berlainan sebagai manfaat dari geta semasa berbunga mesin itu atau persekitarannya.

Komputer boleh pun bertindak balas terhadap sampukan nan membuatkan ia melaksanakan set arahan tertentu dan kemudian kembali meneruskan apa yang ia medium buat sebelum sampukan.

Komputer jinjing elektronik pertama telah dibangunkan pada pertengahan abad ke-20 (1940-1945). Dengan saiz bagaikan sebuah bilik ki akbar, sira memerlukan kuasa nan banyak laksana bilang ratus komputer jinjing peribadi (PC) moden.[1]

Komputer moden nan berasaskan litar bersepadu merupakan berjuta, malah berbilion boleh jadi makin berupaya berbanding komputer-komputer terawal, dan memerlukan urat kayu yang mungil namun.[2]
Komputer ringkas adalah cukup kecil lakukan dimuatkan dalam peranti mudah alih, dan komputer mudah alih boleh dikuasakan dengan bateri kecil. Komputer jinjing peribadi dalam berbagai reka buram yakni lambang Era Maklumat dan apa yang kebanyakan anak adam anggap bagaikan “komputer”. Pun begitu, komputer terbenam yang didapati dalam pelbagai alat, daripada anak ningrat MP3 sehinggalah jet pejuang dan daripada permainan sehinggalah manusia mesin industri adalah yang paling banyak.

Memori pengkomputeran

[sunting
|
sunting sumber]

Catatan pertama penggunaan
computer
congor bahasa Inggeris yang diserapkan ke n domestik bahasa Jawi, pertama mungkin dicatat pada tahun 1613 merujuk kepada orang nan berbuat pengiraan hitungan jarak atau “komputasi” (computation) medalion-medali yang diperhatikan di angkasa dari sejak Zaman Renovasi; takrifan ini berterusan hingga ke pertengahan abad ke-20. Sejak akhir abad ke-19, kata itu mula membentuk maksud nan lebih jelas, iaitu merujuk kepada mesin nan mengamalkan komputasi.[3]

Komputer jinjing semula yang kurang-kekuatan

[sunting
|
sunting sumber]

Sejarah dari komputer moden berbunga dengan dua teknologi yang berbeza diautokan pengiraan dan pengprograman saja tiada perkakas tunggal yang boleh dikenalpasti sebagai komputer jinjing terawal, sebahagiannya akibat bermula aplikasi ketidakkerapan istilah itu. Teladan mulai sejak awal pengiraan awal tertulis sempoa, slide rule serta astrolab dan mekanisme Antikythera, suatu komputer astronomi purba nan dicipta makanya Greek sekitar 80 BC.[4]
Ahli matematik Greek Hero si Iskandariah (c. 10-70 M) membina teater mekanikal iaitu mengamalkan sebuah lakonan nan bertahan sejauh 10 minit dan telah dioperasikan oleh sistem mania mulai sejak tali dan dram yang kali dianggap sebagai prinsip bagi menentukan mana satu berasal mekanisme yang melakukan mana-mana tindakan dan bila.[5]
Ini merupakan intipati mulai sejak pengaturcaraan.

“Jam istana”, satu jam astronomikal yang dicipta oleh Al-Jazari pada 1206, dianggap sebagai analog komputer berporgram terawal.[6]
[
pengesahan diperlukan
]

Ianya mempamerkan zodiak, solar dan orbit lunar, bentuk-wulan arit penunjuk yang mengembara sepanjang laluan cerocok yang menyebabkan pintu automatik membuka setiap jam,[7]
[8]
dan lima pemuzik robotik yang memainkan muzik apabila dikenakan makanya tuas yang dioperasikan oleh camshaft yang dicantum kepada roda air. Jarak siang dan malam akan diprogram semula buat ganti rugi jarak berubah-ubah siang dan malam sejauh tahun.[6]

Baca juga:   Peta Persebaran Manusia Purba Di Indonesia

Zaman Pembaharuan menangkap basah penemuan dari kalkulator mekanikal, sebuah instrumen yang boleh melakukan semua empat-catur usaha arimetik sonder bergantung plong kepintaran basyar, sreg 1642. Kalkulator mekanikal mutakadim makara asas semenjak perkembangan komputer dalam dua cara berasingan; sreg awal, alat-radas ini mencuba membangunkan kalkulator yang lebih berkuasa dan lebih fleksibel iaitu bahawa komputer jinjing mutakadim diteorikan oleh (Charles Babbage, Alan Turing) dan kemudian dikembangkan (ABC, Z3, ENIAC…) membawa kepada perkembangan dari kerangka utama komputer, tetapi juga mikropemproses, iaitu bermulanya revolusi komputer jinjing peribadi, iaitu kni pada pusat semua negara tanpa mengira saiz atau tujuan, telah dicipta secara tuahnya maka itu Intel semasa perkembangan dari kalkulator elektronik, suatu keturunan kepada kalkulator mekanikal.

Definisi

[sunting
|
sunting sumber]

Pengumuman asal “komputer”, seperti yang disebut di atas, sahaja merangkumi peralatan khusus yang boleh mengasa satu fungsi ataupun berbilang fungsi yang terhad. Sekiranya mengambil kira komputer moden, salah satu ciri nan membezakannya dengan komputer jinjing awal ialah: sekiranya dimasukkan dengan perisian-perisian yang sesuai, komputer jinjing moden berkapasitas buat meniru sebarang pengiraan. Namun kemampuan ini dibatasi maka itu pemuatan storan, ingatan capaian rawak (RAM) serta kelajuan pemprosesan. Kerumahtanggaan erti kata lain, kemampuan ini bisa digunakan laksana ujian untuk membezakan komputer jinjing “serba-guna” dengan komputer tadinya yang semata-mata khusus bakal tugas tertentu. Komputer pula dapat ditakrifkan sebagai satu sistem yang mengamankan simbol-simbol elektronik dengan pantas dan tepat dan direka khas bagi menerima, memproses, menyimpan dan mengeluarkan hasil keluaran.

Penggunaan komputer

[sunting
|
sunting sumber]

Sreg awalnya, komputer digit elektronik, dengan saiz dan kosnya yang besar, doang digunakan untuk pengiraan saintifik, selalunya untuk tujuan ketenteraan, contohnya ENIAC.

Komputer terbenam

[sunting
|
sunting sumber]

N domestik masa 20 hari ini, kebanyakan peralatan rumah, sebagaimana konsol permainan video sehingga telefon bimbit, perakam kaset video (VCR), PDA, dan banyak lagi; jentera industri, kenderaan, dan perkakas elektronik tak; kesemuanya mengandungi litar komputer yang Turing-sempurna. Komputer yang digunakan privat peralatan untuk fungsi tertentu, dikenali laksana “mikropengawal” ataupun “komputer terendam”. Komputer jinjing jenis ini tetapi berfungsi lakukan memproses maklumat tertentu doang.

Komputer peribadi

[sunting
|
sunting sumur]

Umumnya masyarakat umum lebih mengenali komputer sebagai Komputer jinjing Peribadi.

Bagaimana komputer berfungsi

[sunting
|
sunting sumur]

EDSAC adalah pelecok satu komputer terawal yang memperalat seni bina atur pendirian tersimpan (von Neumann).

Teknologi dalam komputer jinjing digital telah melalui perubahan besar sejak komputer yang pertama pada tahun 1940. Hanya kebanyakannya masih menunggangi senibina von Neumann, yang dicadangkan maka dari itu John von Neumann sreg awal 1940-an.

Senibina von Neumann menyatakan komputer jinjing dibahagi kepada 4 bahagian utama: Unit Aritmetik dan Logik, litar pengawal, rekaman, dan alat input-output (I/O). Kesemua bahagian ini disambung bersama maka itu wayar-wayar, yang dikenali seumpama “bas”.

Ingatan

[sunting
|
sunting perigi]

Di dalam sistem komputer, ingatan ialah jujukan bait (sama dengan sel), di mana setiap satunya mengandungi sebutir maklumat. Maklumat tersebut kelihatannya ialah arahan buat komputer, dan setiap sel menyimpan sisa-sisa data yang diperlukan komputer bakal menjalankan bimbingan.

Baca juga:   Tanaman Hidroponik Diletakkan Ditempat Yang Mudah Terkena

Secara amnya, ingatan boleh diguna awal lebih sejuta kali. Ia lebih berupa pad lakaran, tinimbang batu tablet yang hanya boleh ditulis sekali.

Saiz setiap sel, dan bilangannya, berbeza di antara suatu komputer dengan komputer nan lain. Begitu juga dengan teknologi memori tersebut, daripada denyutan elektromekanik, seterusnya tiub raksa, seterusnya kepada susunan matriks besi sembrani kekal, seterusnya kepada transistor, dan selanjutnya litar bersepadu yang mengandungi berjuta kapasitor privat sebiji cip.

Pemprosesan

[sunting
|
sunting sumber]

Unit Aritmetik dan Logik (Alu), adalah alat yang melaksanakan operasi asas, seperti mana propaganda aritmetik (tambah, n sogokan, darab, dan sebagainya), operasi logik (AND, OR, Titinada) dan membandingkan manuver. Unit ini melakukan tugas sebenar privat komputer.

Unit pengawal menyelia slot-slot nan menyimpan arahan terkini, seterusnya memberitahu ALU tentang operasi yang perlu dilakukan serta mengakui maklumat yang terbiasa (daripada memori) lakukan melaksanakan operasi tersebut. Kemudiannya ia menghantar kembali hasil propaganda ke geta memori yang sesuai. Sesudah itu, Unit Mat kodak akan beralih kepada bimbingan yang lebih lanjut.

Input-Output

[sunting
|
sunting sumber]

Unit Input-output membenarkan komputer menerima maklumat tinimbang bumi luar, dan menghantar keputusan makrifat kembali ke dunia asing. Terdapat pelbagai bentuk gawai I/Ozon, ketimbang Papan kekunci, skrin, Cakera liut, kepada alat yang luar jamak, seperti Webcam.

Kesemua peranti (peranti) input mengkod maklumat kepada data supaya boleh diproses maka dari itu sistem komputer jinjing digital. Alat (radas) output juga menyahkod data komputer jinjing kepada laporan yang boleh difahami oleh pengguna komputer.

Arahan

[sunting
|
sunting sumber]

Arahan komputer jinjing bukanlah bimbingan berbunga seperti mana bahasa manusia. Komputer belaka mempunyai pimpinan-arahan mudah yang terhad. Pimpinan biasa yang disokong maka dari itu kebanyakan komputer adalah seperti: Salin makanan sel 123, dan letak kopi ke lembaga pemasyarakatan 456; tambahkan kandungan sel 666 ke penjara 042, dan letak hasil tambahan ke hotel prodeo 013; jika lembaga pemasyarakatan 999 merupakan 0, didikan selanjutnya ialah plong lokap 345.

Arahan-arahan tersebut diwakili ibarat ponten (numbers). Contohnya, Kod cak bagi “Salin” mungkin adalah 001. Set Arahan nan disokong oleh komputer dipanggil Bahasa Mesin. Secara praktiknya, arahan bagi komputer biasanya enggak ditulis n domestik bentuk Bahasa Mesin, tapi kerumahtanggaan bentuk Bahasa Pengaturcaraan Tahap Strata (High Level Programming Language). Bahasa pengaturcaraan kemudiaanya dialihbahasa kepada Bahasa Mesin dengan menggunakan Program Komputer jinjing tersendiri (seperti Pengkompil –
compiler, ataupun
Interpreter).

Sesetengah bahasa pengaturcaraan adalah privat bentuk yang hampir dengan Bahasa Mesin, contohnya Bahasa Penadah – (lagi dikenali sebagai Bahasa Tahap Rendah – ); Manakala sesetengah bahasa mengguna prinsip yang jauh berbeza dengan kampanye mesin, contohnya Prolog.

Seni bina

[sunting
|
sunting sumber]

Komputer jinjing moden meletakkan Antan (Unit Aritmetik dan Logik) dan Unit Pengawal di privat satu litar bersepadu yang dikenali umpama Unit Pemproses Pusat (Central Processing Unit
– CPU). Kebiasaanya, memori komputer akan diletak pada beberapa litar bersepadu katai berhampiran dengan CPU. Alat-perlengkapan yang lain kerumahtanggaan komputer adalah bekalan kuasa dan alat input-output.

Baca juga:   Adanya Bumn Merupakan Monopoli Oleh Pemerintah Hal Ini Diperbolehkan Karena

Fungsi sebuah komputer secara prinsipnya nyana jelas. Komputer menyandang arahan dan data daripada ki kenangan. Didikan kemudiannya dilaksanakan, akibatnya disimpan, dan seterusnya menjabat arahan yang berikutnya pula. Prosedur ini diulang sehingga komputer itu ditutup.

Programa

[sunting
|
sunting perigi]

Acara Komputer ialah suatu senarai arahan yang besar untuk dilaksana oleh komputer jinjing. Kebanyakan Program Komputer mempunyai berjuta bimbingan, dan kebanyakan tinimbang bimbingan-bimbingan tersebut dilaksanakan tautologis-kali. Sebuah Komputer peribadi yang moden berupaya melaksanakan lebih kurang 2-3 bilion arahan per saat.

Pada masa sekarang, kebanyakan komputer berupaya melaksanakan kian berpunca suatu program pada satu masa. Keupayaan ini dinamakan multitugas. Walaupun secara kasarnya, seolah-olah komputer mengamalkan dua kerja berbarengan, sebenarnya CPU melaksanakan arahan daripada satu programa dahulu, kemudian beralih ke program yang suatu lagi sreg jangka periode sejenak. Jangka tahun sejenak ini dipanggil Hirisan Waktu (Time Slice). Sistem Pengoperasian merupakan program yang mengawal perkongsian musim ini.

Contoh sistem operasionalisasi yang menyungguhkan multitasking ialah Windows dan Unix.

Sistem pengendalian

[sunting
|
sunting mata air]

Sistem pengendalian (operating system) ialah sistem nan menentukan programa barang apa nan teristiadat dilaksanakan, dan sumber apa (memori alias I/O) yang teristiadat digunakan. Sistem pengendalian membekalkan perkhidmatan kepada program lain, contohnya kod (driver) yang membolehkan pengaturcara batik program untuk mesin tanpa perlu memahami lebih terperinci adapun perabot elektronik pada sistem komputer.

Tatap kembali

[sunting
|
sunting sumber]

Wikiversity

Nota

[sunting
|
sunting mata air]


  1. ^

    In 1946, ENIAC required an estimated 174 kW. By comparison, a modern laptop computer may use around 30 W; nearly six thousand times less.
    “Approximate Desktop & Notebook Power Usage”. University of Pennsylvania. Diarkibkan daripada yang radiks pada 2009-06-03. Dicapai lega
    2009-06-20
    .



  2. ^

    Early computers such as Colossus and ENIAC were able to process between 5 and 100 operations per second. A bertamadun “commodity” microprocessor (as of 2007) can process billions of operations masing-masing second, and many of these operations are more complicated and useful than early computer operations.
    “Intel Core2 Duo Mobile Processor: Features”. Intel Corporation. Dicapai puas
    2009-06-20
    .



  3. ^


    “computer,
    t.“. Oxford English Dictionary (ed. 2). Oxford University Press. 1989. Dicapai pada
    2009-04-10
    .


    CS1 maint: ref=harv (link)

  4. ^


    “Discovering How Greeks Computed in 100 B.C.”
    The New York Times. 31 July 2008. Dicapai pada
    27 March
    2010
    .



  5. ^


    “Heron of Alexandria”. Dicapai puas
    2008-01-15
    .


  6. ^


    a




    b




    “[[Ancient Discoveries]], Episode 11: Ancient Robots”. History Channel. Dicapai pada
    2008-09-06
    .


    CS1 maint: ref=harv (link)

  7. ^

    Howard R. Turner (1997),
    Science in Medieval Islam: An Illustrated Introduction, p. 184, University of Texas Press, ISBN 0-292-78149-0

  8. ^

    Donald Routledge Hill, “Mechanical Engineering in the Medieval Near East”,
    Scientific American, May 1991, pp. 64–9 (cf. Donald Routledge Hill, Mechanical Engineering)

Pagutan asing

[sunting
|
sunting sumber]

  • Tutorial, blog dan artikel mengenai Komputer.
  • Pelbagai tuntunan akan halnya mantra Komputer. Diarkibkan 2006-11-23 di Wayback Machine
  • Perkakasan Komputer jinjing
  • Antaramuka Manusia-Komputer
  • Kamus komputer Karyanet Diarkibkan 2006-11-09 di Wayback Machine
  • Fivem Forum
  • ip stresser
  • Kamus Istilah FTSM UKM Diarkibkan 2006-10-14 di Wayback Machine
  • Istilah komputer Diarkibkan 2007-05-28 di Wayback Machine
  • CD-ROM : introduction to Computers(english) Diarkibkan 2010-04-12 di Wayback Machine
  • PC-Drive Diarkibkan 2018-11-08 di Wayback Machine



Mengaktifkan Komputer Untuk Yang Pertama Kali Dinamakan

Source: https://ms.wikipedia.org/wiki/Komputer