Sepi Ing Pamrih Rame Ing Gawe Tegese

By | 9 Agustus 2022

Masyarakat Jawa mengenal beberapa bentuk gaya bahasa yang memiliki fungsi seumpama piwulang (pembelajaran) secara lisan. Gaya bahasa nan dituturkan secara turun temurun dalam semangat masyarakat Jawa tersebut sering dikenal sebagai adagium (peribahasa Jawa) yang dalam bahasa Jawa mahajana sering menyebutnya dengan keunggulan paribasan, bebasan, dan saloka.

Ketiga bagan aforisme Jawa tersebut merupakan rangka mode bahasa nan berilmu pitutur bijak yang sering digunakan oleh masyarakat Jawa internal menyampaikan ular-ular, teguran, maupun sindiran kepada orang enggak. Paribasan, bebasan, dan saloka merupakan bentuk aforisme Jawa yang dibedakan berdasarkan tendensi penyampaiannya. Untuk lebih mengenal ketiga bentuk peribahasa Jawa beserta contohnya tersebut, simak lebih jauh ulasan kami berikut ini.

1. Pepatah Jawa Paribasan

Paribasan
yaiku unen-unen kang ajeg panganggone, mawa teges entar (kiasan) lan ora ngemu surasa pepindhan (parafrase;Paribasan (Jawa) yaitu kata-kata (intern bahasan Jawa) yang tetap dalam penggunaannya, yang memiliki makna (kiasan) dan lain mengandung makna pengandaian (bermakna alegoris)).

Secara mahajana paribasan yaitu bentuk gaya bahasa (Jawa) yang berisi kata-kata yang intern penggunaannya tak bisa dialih bahasakan. Paribasan menggunakan bahasa jawa secara lugas, jelas dan lain menggunakan pengandaian, rasio, atau ibarat. Prolog-kata atau gaya bahasan dalam paribasan berisi nasihat, sapa, atau pelesetan kepada orang lain.

Acuan Paribasan atau peribahasa Jawa dan artinya;


  1. Adigang adigung adiguna
    , tegese ngendel-endelake kekuwatane, kaluhurane, lan kapintarane. (artinya; mengandalkan (memegahkan) kekuatannya, kekuasaannya, dan kepandaian yang dimilikinya).

  2. Ana catur mungkur
    , tegese ora gelam ngrungokake rekasaning liyan kang ora prayoga.(artinya; tidak mau mendengarkan ratap kesah/ gunjingan manusia enggak nan tidak baik).

  3. Angon bulan-bulanan
    , tegese golek wektu kang prayoga utawa golek wektu kang becik.(artinya; menunggu perian yang tepat maupun mencari hari yang baik).

  4. Momongan polah bapa kapradhah
    “, tegese wong tuwa nemu pakewuh amarga saka tumindake anak kang kurang prayoga.(artinya; orang tua pun masuk menanggung akibat dari perbuatan anaknya nan tidak baik).

  5. Angon ulat ngumbar tangan
    “, tegese ngulat-ulati limpene wong, tujuane arep njupuk barang sing dilimpe mau.(artinya; memperhatikan kecuaian orang, dengan pamrih mencoket/ mencuri barang nan diinginkan).

  6. Becik ketitik ala ketara
    “, tegese tumindak becik lan tumindak ala lakukan ketara tembe mburine utawa dititeni tembe mburine.(artinya; perbuatan baik dan buruk pasti akan tertentang nantinya).

  7. Rusak ketekuk pinter keblinger
    “, tegese wong bodho utawa wong pinter padha nemu rekasa utawa nemu cilaka.(artinya; khalayak dungu maupun orang weduk satu detik akan menemui kesulitan).


  8. Cincing-cincing meksa klebus
    “, tegese karepe arep ngirit jebul malah entek akeh.(artinya; pamrih hati ingin berhemat/ irit tetapi malah boros).

  9. Ciri wanci lelai ginawa mati
    “, tegese pakulinan ala ora bisa ilang nganti tumekaning pati.(artinya; rasam/ watak buruk seseorang tidak akan hilang sampai nyenyat).

  10. Criwis tersaji
    “, tegese akeh omongane ananging uga mrantasi ing gawe.(artinya; banyak omongnya tetapi pula mampu menyelesaikan pekerjaan dengan ter-hormat).

  11. Dahwen ati open
    “, tegese wong kang nacat, nanging panacate iku amarga duwe pamrih marang barang sing dicacat kepingin.(artinya; manusia yang mencela/ mengotorkan karena memiliki niat/ keinginan bakal memiliki sesuatu yang dicela tersebut).

  12. Desa mawa cara negara mawa tata
    “, tegese saben papan utawa dhaerah duwe adat utawa tatacara dhewe-dhewe.(artinya; setiap tempat atauwilayah
    mempunyai adat dan kebiasaan sendiri-sendiri
    ).

  13. Dudu sanak dudu kadang rial senyap melu kelangan
    “, tegese sanajan wong liya manawa nandhang ora kepenak dibelani utawa yen mati melu nggetuni.(artinya; meskipun bukan saudara atau makhluk tidak kalau ketularan musibah juga timbrung merasakan keprihatinan dan penyesalan).

  14. Durung pecus keselak besus
    “, tegese durung pinter menyambut gawe, ananging wis kepingin werna-werna utawa wis cak hendak rabi.(artinya; belum pandai internal berkarya, hanya telah berambisi aneh-aneh).

  15. Entek amek kurang golek
    “, tegese anggone misuh ngunek-unekake sakatoge utawa saenteke.(artinya; memarahi atau mencacat seseorang megah).

  16. Bernafsu-garing
    “, tegese ketoke katon sugih, ananging sajatine rekasa uripe utawa kacingkrangan panguripane.(artinya; bisa jadi fertil raya, tetapi sebenarnya hidupnya menderita ataupun kekurangan).

  17. Gliyak-gliyak tumindak sareh pakoleh
    “, tegese sanajan anggone nindakake sakepenake wusane kaleksanan kanthi becik wusanane.(artinya; meskipun main-main sekehendak hati sendiri cuma dapat terpuaskan dengan baik dan laju).

  18. Njajah desa milang kori
    “, tegese lelungan adoh tekan ngendi-endi desa, kutha, negara kabeh wis diparani.(artinya; bepergian jauh menjelajahi pelosok negeri semua sudah didatangi).

  19. Jalukan ora wewehan
    “, tegese wong senengane njaluk, nanging ora gelem weweh utawa menehi.(artinya; orang yang demen meminta, tetapi bukan mau berbagi alias memberi).

  20. Jer basuki mawa beya
    “, tegese samubarang gegayuhan utawa kabeh gegayuhan mbutuhake ragat utawa biaya.(artinya; setiap keinginan atau cita-cita pasti membutuhkan biaya).

  21. Njunjung ngentebake
    “, tegese wong senengane ngalem, nanging sajatine ngasorake.(artinya; orang yang suka memuji, tetapi selayaknya dia merendahkan).

  22. Kalah cacak berjaya cacak
    “, tegese samubarang panggawean kudu dicoba dhisik bisa lan orane.(artinya; jalan hidup apapun perlu dicoba terlampau bisa dan tidaknya).

  23. Kebat kliwat gancang pincang
    “, tegese tumindak kanthi grusah-grusuh, wusanane ora kebeneran.(artinya; pekerjaan yang dilakukan tergesa-gesa balasannya tidak akan tepat/ tidak baik).

  24. Keplok ora tombok
    “, tegese melu ngrasakake seneng nanging ora melu ragad.(artinya; timbrung merasakan kebahagiaan/ kesenangan sekadar tak mengeluarkan uang).

  25. Ketula-tula ketali
    “, tegese wong kang uripe rekasa banget utawa wong kang kesandung sandhung uripe.(artinya; orang yang hidupnya menderita maupun ki terabai hidupnya).

  26. Kumenthus ora pecus
    “, tegese wong kang umuk utawa bergaduk ananging ora sembada.(artinya; orang nan sok weduk tetapi sebenarnya tidak kritis/ tidak bisa apa-apa).

  27. Ladak kecangklak
    “, tegese wong kang tansah nukari wong liya wusanane kena akibate dhewe.(artinya; orang yang senang menyakiti/ mengganggu bani adam lain pada akhirnya akan terkena jadinya sendiri).
  28. Maju tatu memanjang ajur“, tegese beradab utawa ki bertambah kabeh cak bagi mbebayani utawa nyilakani.(artinya; beradab ataupun mundur semua serba berbahaya).

  29. Mbuwang tilas
    “, tegese ethok-ethok ora ngerti tumindak ala sing dilakoni.(artinya; rajut-pura tidak tahu perbuatan buruk yang dilakukannya).

  30. Mikul dhuwur mendhem jero
    “, tegese anak kang boleh njunjung drajate wong tuwane.(artinya; anak yang bisa menjunjung tinggi derajat manusia tuanya).

  31. Nabok nyilih tangan
    “, tegese tumindak mulasara wong utawa gawe sengsarane wong kendaraan kongkonan.(artinya; berbuat buruk/ mencelakai orang dengan menyuruh orang lain).

  32. Ngluruk tanpa bala, sugih tanpa bandha, menang tanpa ngasorake
    “, tegese wong kang tansah sugih ngelmu.(artinya; makhluk yang selalu berlambak akan ilmu).

  33. Nyolong pethek
    “, tegese mleset saka pangirane utawa mleset saka pametheke.(artinya; meleset dari perkiraan).


  34. Pupuran sadurunge benjut
    “, tegese wong kang ngati-ati sadurunge nandhang cilaka.(artinya; insan yang selalu kulimat sebelum kejangkitan bencana alam).

  35. Rawe-rawe tersayat, malang-malang putung
    “, tegese samubarang kang ngalang-alangi kekarepane lakukan disingkirake utawa dibrastha.(artinya; semua situasi yang menghalangi keinginannya akan disingkirkan).

  36. Rukun agawe santosa crah agawe bubrah
    “, tegese wong utawa negara kang rukun bisa dadi kuwat dene yen cecongkrahan njalari ringkih gampang dijajah.(artinya; kerukunan antar masyarakat akan menjadikan negara itu kuat dan sentausa, namun sekiranya awam berjarak berai akan menjadikan negara itu lemah dan mudah dijajah).

  37. Sabaya sari sabaya mukti
    “, tegese wong bebojohan urip rekasa dilakoni wong loro urip mulya uga dilakoni wong loro.(artinya; privat berumahtangga susah ataupun senang dijalani bersama)

  38. Sadumuk bathuk sanyari bumi ditohi ekstrak
    “, tegese wong kang gawe pasulayan marga ngganggu bojone liyan utawa gawe pasulayan marga lemah sapetak bagi dilabuhi nganti mati.(artinya; orang yang menciptakan menjadikan masalah karena mengganggu istri cucu adam atau karena perebutan kapling akan dilawan sampai mati).

  39. Sepi ing pamrih rame ing gawe
    “, tegese mbantu nyambut gawe mempeng utawa sregep tanpa duwe maksud apa-apa.(artinya; dengan zakiah kondusif individu lain sonder mengharap imbalan segala-barang apa).

  40. Sembur-sembur adas, siram-siram bayem
    “, tegese oleh pamujine wong akeh muga-muga kaleksanan gegayuhane.(artinya; mendapat zikir restu banyak orang semoga tercapai harapan dan cita-citanya).

  41. Sing sapaan salah seleh
    “, tegese sapa sing keseleo wusanane untuk teluk utawa ngakoni.(artinya; siapapun yang melakukan kesalahan suatu detik pasti akan kalah dan mengakuinya juga).

  42. Sura dira jayaningrat peroi dening pangastuti
    “, tegese wong kebal tumindak ala, buat sirna dening wong kang tumindak becik.(artinya; orang yang melakukan perbuatan buruk meskipun kuat, digdaya, dan berkuasa, pasti akan kalah dengan orang yang berbuat baik).

  43. Tega larane ora tega patine
    “, tegese wong kang tego rekasane, nanging ora tega marang patine sarana menehi pitulungan.(artinya; orang yang tega melihat kesusahan orang tidak, tetapi tidak tega melihat khalayak bukan sunyi).

  44. Tinggal glanggang colong playu
    “, tegese prajurit kang ninggalake kasatriyane sarana ninggalake ing perkelahian.(artinya; prajuri yang menyingkir kehormatannya dengan lari bermula medan perang).

  45. Tut wuri handayani
    “, tegese wong tuwa utawa guru kang nyekarep marang pepinginane wong enom kang sani, sarana ngulat-ulatake lan aweh prayoga saperlune.(artinya; pecah belakang koteng guru harus bisa memberikan dorongan dan bimbingan).

  46. Nulung menthung
    “, tegese wong katone mitulungi, nanging sajatine gawe rekasane wong sing ditulungi.(artinya; anak adam yang memberikan pertolongan, doang sebenarnya malah memberikan bagasi kepada manusia yang ditolong).

  47. Tuna satak bathi sanak
    “, tegese wong kang rugi satus, nanging bathi paseduluran.(artinya; orang yang rugi harta/ uang, cuma untung semakin hampir dengan tali pusar/ erat persaudaraannya/ mendapat plasenta).

  48. Individual welat
    “, tegese sedulur idiosinkratis bapa biyunge.(artinya; saudara kandung ataupun uri dempet).

  49. Ulat mago madhep ati karep
    “, tegese kekarepane lahir batine wis mantep banget.(artinya; keinginan lahir batinnya sudah mantab dan yakin).

  50. Undhaking pawarta sudaning kiriman
    “, tegese pawarta utawa amanat iku beda karo kasunyatane.(artinya; makrifat atau berita yang masin lidah berbeda dengan kenyataan sebenarnya).

  51. Welas tanpa lalis
    “, tegese karepe ngeman, ananging malah gawe kapitunan.(artinya; niat menolong berderma tetapi malah jadi sengsara/ rugi koteng).

  52. Wiwit kuncung nganti gelung
    “, tegese wiwit bucah nganti tuwo.(artinya; mulai mulai dewasa sampai tua).

  53. Yitna yuwana lena kena
    “, tegese wong sing ngatia-ati bakal slamet, nanging wong sing sembrana bakal nemu cilaka.(artinya; basyar yang jimat-jimat pasti selamat, dan orang yang ceroboh akan celaka).
Baca juga:   Pihak Yang Menyalurkan Barang Dari Pabrik Ke Pembeli Disebut

2. Pepatah Jawa Bebasan

Bebasan
yaiku unen-unen kang ajeg panganggone mawa teges entar (kiasan) lan ngemu surasa pepindhan. Sing pindhakake iku sipate wonge (interpretasi;
Bebasan
(Jawa) yaitu kata-kata (dalam bahasan Jawa) yang tetap dalam penggunaannya, nan n kepunyaan makna kiasan dan mengandung makna pengandaian. Dimana yang diandaikan tersebut adalah kebiasaan, watak, maupun keadaan seseorang).




Secara umum bebasan merupakan bentuk gaya bahasa (Jawa) yang sakti pembukaan-introduksi yang dalam penggunaannya tak bisa dialih bahasakan. Bebasan menggunakan bahasa jawa nan disampaikan menggunakan pengandaian konkret rasam, watak, atau hal seseorang. Kata-kata atau gaya bahasan dalam bebasan berisi nasihat, teguran, atau sindiran kepada bani adam bukan.

Acuan Bebasan Jawa dan artinya;


  1. Sirah-abang lambe
    “, tegese guneme mung kanggo lamis-lamis.(artinya; berbicaranya namun berbasa-basi).

  2. Adol lenga keri busike
    “, tegese wong kang andum produk, nanging dheweke malah ora keduman.(artinya; anak adam nan membagi-bagikan komoditas tetapi dia sendiri malah tidak kebagian).

  3. Ana bapang sumimpang
    “, tegese nyingkiri sekabehing bebaya.(artinya; menyingkir semua kejadian nan berbahaya).

  4. Ana begjane ora ana daulate
    “, tegese arep nemu begjane nanging wurung.(artinya; mau mandapatkan keuntungan tetapi belum alias hampir mendapatkan keuntungan/ hal yang diinginkan).

  5. Anirna patra
    “, tegese nyingkiri tulisane dhewe sing ora becik.(artinya; menyingkir tulisannya sendiri nan tidak baik).

  6. Angin silem ing warih
    “, tegese tumindak ala kanthi sesindheman.(artinya; bertindak buruk/ berbuat buruk secara diam-bungkam).

  7. Kaisar godhong jati garing
    “, tegese wong kang asor banget, ora ana ajine.(artinya; orang nan kurang/ buruk sekali tidak berhargadiri sama sekali).

  8. Ancik-ancik pucuking eri
    “, tegese wong kang uripe kang tansah ngandhut kuwatir.(artinya; orang yang hidupnya penuh dengan marabahaya/ kegelisahan).

  9. Anggenthong umos
    “, tegese wong kang ora bisa nyimpen wadi.(artinya; orang yang tidak bisa menyimpan rahasia).

  10. Asor kilang nunggwing gelas
    “, tegese wong guneme manis tur marak ati, lan bisa mranani sing krungu.(artinya; insan nan tutur katanya manis sehingga membuat siapapun yang mendengarkan tertarik/ jatuh cinta dengan tutur katanya).

  11. Arep jamure emoh watangane
    “, tegese gelem kepenake ora gelem rekasane.(artinya; mau enaknya tidak mau susahnya).

  12. Kiai kesulah momongan molah
    “, tegese yen wong-tuwa makanya prekara, anak uga melu ngrasakake lan muatan jawab.(artinya; sekiranya hamba allah tua renta mendapat problem, anak asuh juga akan ikut merasakan dan masuk bertanggungjawab).

  13. Barung (Mbarung) sinang
    “, tegese nyela-nyela wong guneman.(artinya; memotong pembicaraan orang/ menyelang-nyela obrolan orang).

  14. Dalithuk kukum
    “, tegese mbudidaya ucul saka ing hukum utawa angger-angger.(artinya; berusaha lari bermula azab).

  15. Beguguk (Mbeguguk) ngutha waton
    “, tegese mbangkang marang perentah.(artinya; membangkang perintah).

  16. Beras wutah arang mulih marang takere
    “, tegese samubarang kang wis owah saka asale rumit bisane pulih kaya maune.(artinya; susuatu nan sudah berubah mulai sejak radiks mulanya mustahil bisa pulih seperti sedia kala).

  17. Uber uceng kelangan deleg
    “, tegese ngupaya barang sepele, lan ngorbanake dagangan gedhe kang wus kecekel ing tangan.(artinya; berusaha mengejar sesuatu yang kecil tetapi malah mengorbankan sesuatu nan besar nan sudah dimiliki).

  18. Diwenehi ati ngrogoh ampela
    “, tegese diwenehi enak, ananging isih cacat trima, njaluk sing luwih sedap maneh.(artinya; sudah lalu diberi yang gurih tetapi masih kurang lega dan meminta yang kian enak pula).

  19. Dikempit berada wade
    ,
    dijuju mampu manuk“, tegese dagangan kang banget ditrisnani.(artinya; sesuatu nan dahulu dicintai).

  20. Dikena iwake aja nganti buthek banyune
    “, tegese wong kang panjangkane kaleksanan, nanging ora gawe gendra utawa bersengketa.(artinya; menginginkan sesuatu agar tercapai jangan sampai membuat kebobrokan maupun keributan).

  21. Dudu berase ditempurake
    “, tegese nyambungi gunem, nanging ora cundhuk karo sing dirembug.(artinya; timbrung nyambung perundingan orang tetapi tak sesuai dengan yang dibahas).

  22. Durung ilang pupuk lempuyane
    “, tegese isih enom banget.(artinya; masih terlalu muda).

  23. Emban cindhe emban siladan
    “, tegese pilih belas kasih utawa ora adil marang siji lan sijine.(artinya; memilah-milah rahmat atau tidak independen antara suatu dengan yang lainnya).

  24. Esuk dhele sore tempe
    “, tegese gampang molah-malih atine, ora teteg.(artinya; gampang berubah perasaan, tidak patuh).

  25. Genteni watang putung
    “, tegese nglungsur kalungguhane wong kang wis mati.(artinya; mewarisi jabatan orang yang mutakadim meninggal).

  26. Gawe luwangan ngurugi luwangan
    “, tegese wong kang golek utang kanggo nyarutang.(artinya; orang yang meminjam uang untuk menyelimuti utang).

  27. Geguyon dadi tangisan
    “, tegese gegojegan, wusanane gawe susah.(artinya; hanya berolok-olok sahaja malah membuat susah).

  28. Gemblung jinurung, edan kuwarisan
    “, tegese tumindak berani, nanging malah nemu kabegjan.(artinya; mengerjakan nekat tetapi malah beruntung).

  29. Gendhon rukon
    “, tegese tumindak bebarengan amrih padha kepenake.(artinya; melakukan tindakan bersama-setinggi demi arti bersama).

  30. Golek-golek ketanggor wong luru-luru
    “, tegese arep tumindak ala, wusanane kepergok wong kang uga tumindak ala.(artinya; mau berbuat jahat, kemudian bercocok orang yang berbuat virulen pula).

  31. Gondhelan poncoting tapih
    “, tegese nggantungake uripe marang bojo.(artinya; menggantungkan kehidupan puas gula-gula).

  32. Gotong mayit
    “, tegese lelungan mung wong telu ngliwati gawang sing mbebayani.(artinya; bepergian hanya bertiga melewati tempat yang angker/ berbahaya).

  33. Gupak pulut ora mangan nangkane
    “, tegese melu rekasa ora melu ngrasakake kepenake.(artinya; timbrung berjuang/ ikut merasakan susahnya tetapi tidak menikmati balasannya).

  34. Njagakake endhoge sang blorok
    “, tegese njagakake komoditas kang durung mesthi anane.(artinya; berharap sesuatu yang belum pasti).

  35. Nyundhang bathang bantheng
    “, tegese njunjung keturunane wong luhur kang wis apes.(artinya; menjunjung nasab orang nan luhur yang madya apes).

  36. Kadang konang
    “, tegese wong sing ngaku sedulur mung karo sing sugih.(artinya; mengaku-ngaku saudara jika kaya dan banyak harta).

  37. Ketepang ngrangsang gunung
    “, tegese rakyat jelata nduwe gegayuhan kang tangeh kendatipun kelakon.(artinya; duafa yang mempunyai cita-cita yang mustahil tergapai).

  38. Kaya banyu karo lenga
    “, tegese wong paseduluran kang ora bisa rukun.(artinya; hubungan persaudaraan yang tidak bisa kehidupan berbaik).

  39. Kakehan gludhug kurang udan
    “, tegese wong kang kakehan besar mulut nanging ora ana nyatane.(artinya; orang nan banyak mulut tetapi kenyataannya kosong/ hanya omong kosong).

  40. Kebak luber kocak kacik
    “, tegese wong kang owah pikirane amarga kakehan ngelmu.(artinya; manusia yang mengalami provokasi jiwa karena kebanyakan mantra).

  41. Kebanjiran segara madu
    “, tegese wong kang oleh kabegjan kang gedhe matumpa-tumpa.(artinya; orang nan mendapatkan keberhasilan besar bertubi-tubi).

  42. Kegedhen empyak kurang cagak
    “, tegese wong kang kegedhen panjangka kurang sarana.(artinya; makhluk yang berhasrat tinggi tetapi tidak memiliki sarana partisan).

  43. Kejugrugan gunung menyan
    “, tegese wong kang maka dari itu kabegjan kang gedhe banget.(artinya; orang nan memperoleh keberuntungan besar sekali).

  44. Kekudhung walulang macan
    “, tegese wong kang tumindak kanthi aling-aling wong kang duwe panguwasa.(artinya; orang yang berlindung dibalik orang yang disegani/ penguasa).

  45. Kerot minus untu
    “, tegese wong kang duwe kekarepan ananging ora duwe sarana.(artinya; orang nan memiliki keinginan sekadar tidak memiliki sarana).

  46. Karubuhan gunung
    “, tegese wong kang nandhang kasusahan gedhe.(artinya; hamba allah nan sedang mengalami masalah besar).

  47. Banyol tandha lokak
    “, tegese wong kang sugih omong tandhane sithik kawruhe.(artinya; makhluk yang banyak wicara lazimnya sedikit ilmu).

  48. Kongsi jambul wanen
    “, tegese wong kang sesambungan utawa paseduluran nganti tuwa.(artinya; nikah persaudaraan yang berlangsung sampai tua).

  49. Sembayan balung tanpa isi
    “, tegese rebutan barang sepele ora ana gunane.(artinya; berebut hal sepele yang tidak ada manfaatnya).

  50. Mbalung usus
    “, tegese wong kang nduweni kekarepan kang kendho kenceng.(artinya; orang nan punya kemauan tidak pasti/ kadang kuat, kadang lemah).

  51. Mbrojol selaning garu
    “, tegese wong kang uwal saka bebaya kang nemahi.(artinya; orang yang berbuntut amnesti dari bahaya/ musibah yang menjangkiti).

  52. Ngasalake negara
    “, tegese wong kang ora manut tatanan.(artinya; orang yang bukan menuruti kanun).

  53. Ngangsu banyu nganggo kranjang
    “, tegese wong kang golek ngelmu nanging ilmune ora dimanfaatake, wong golek ngelmu tapi saranane ora cukup.(artinya; hamba allah yang mencari ilmu tetapi ilmunya enggak dimanfaatkan alias orang yang berburu aji-aji dengan sarana yang tidak tepat).

  54. Nglungguhi klasa gumelar
    “, tegese wong kang nampa warisan mung kari nemu kepenake.(artinya; sosok nan menerima warisan dan lewat menerima enaknya hanya).

  55. Ngubak-ubak banyu bening
    “, tegese gawe rerusuh ana ing panggonan kang tata tentrem.(artinya; mewujudkan kerusuhan di ajang yang aman dan damai).

  56. Nguthik-uthik macan dhedhe
    “, tegese wong kang njarak gawe nesune wong gedhe kang wis lilih nesune.(artinya; orang yang membuat marah cucu adam terpandang yang sudah mulai reda berbunga kamarahan).

  57. Ngguthuk/nuthuk elor kena selatan
    “, tegese wong kang nyemoni wong, wusane sing krasa wong liya.(artinya; orang yang melakukan sesuatu kepada seseorang cuma yang tertimpa adalah insan lain).

  58. Nguyahi ki akbar
    “, tegese wong kang weweh marang wong sugih, wusanane ora ana gunane.(artinya; orang yang memberi sesuatu kepada orang nan sudah kaya, sehingga pemberiannya tidak berarti).

  59. Nututi layangan pedhot
    “, tegese wong kang ngupaya baline barang sepele, ringgit ketemu ora sumbut karo rekasane.(artinya; orang yang berusaha mengejar barang yang sepele, jika tercapai tidak sebanding dengan usahanya).

  60. Nyangoni kawula minggat
    “, tegese wong kang ndandani barang kang gampang busuk.(artinya; orang nan mengedit dagangan nan mudah tembelang).

  61. Nyugokake bugel kayu sempu
    “, tegese wong kang njagokake wong bodho dadi pemimpin amarga isih sedulure dhewe.(artinya; orang yang menjagokan keledai menjadi pemimpin karena masih saudara sendiri).

  62. Othak-athik didudut angel
    “, tegese wong kang omongane syair kepenak jebul angel leladenane.(artinya; orang nan cara berbicaranya terlihat legit didengar, tapi ternyata berat diatasi/ dilayani).

  63. Ora uwur ora sembur
    “, tegese ora gelem cawe-cawe menehi pawitan apa-apa.(artinya; lain mau timbrung memberi kerja sama segala-apa).

  64. Pandengan karo srengenge
    “, tegese wong kang memungsuhan karo wong kang duwe panguwasa.(artinya; turunan yang bermusuhan dengan sosok yang mempunyai kekuasaan).

  65. Ramban-ramban tanggung
    “, tegese wong kang ndakwa marang wong, nanging ora diceplosake.(artinya; basyar yang mendakwa kepada seseorang tetapi tidak disampaikan/ diutarakan).

  66. Rindhik asu ginitik
    “, tegese wong nindakake pagawean kang cocok karo kekarepane.(artinya; cucu adam nan melakukan karier yang sesuai dengan keinginannya).

  67. Rubuh-rubuh gedhang
    “, tegese wong kang mung melu-melu, ora ngerti tujuane.(artinya; orang nan sahaja ikut-ikutan, sebenarnya tak tau tujuannya).

  68. Sandhing kebo gupak
    “, tegese wong kang cedhak karo wong ala, wusanane melu ketularan ala.(artinya; manusia yang dekat dengan orang-insan jahat yang pada hasilnya tertular virulen).

  69. Sandhing kirik gudhigen
    “, tegese wong kang cedhak karo wong ala kelakuwane wusanane bakal terkena tumindake sing ala cak hendak.(artinya; anak adam yang dekat dengan makhluk nan buruk kelakuannya pada risikonya tertular ragam buruk tadi).

  70. Sedhakep angawe-awe
    “, tegese wong kang ninggalake tumindak ala, ananging ing batin isih kepingin nglakoni.(artinya; orang nan meninggalkan perbuatan buruk tetapi privat hati masing kepingin melakukan perbuatan buruk tersebut).

  71. Suduk gunting tatu loro
    “, tegese wong nindakake pagawean mung sarwa kleru, mula kapitunane luwih saka siji.(artinya; khalayak yang melakukan pekerjaan yang cak acap lain tepat/serba salah, sehingga mempunyai banyak kesalahan).

  72. Wis kebak sundukane
    “, tegese wong kang wis akeh banget dosane utawa kaluputane.(artinya; orang yang sudah memiliki banyak dosa dan kesalahan).

Baca juga:   Perbandingan Antara Penduduk Asli Dan Pendatang

3. Pepatah Jawa Saloka

Saloka
yaiku unen-unen kang ajeg panganggone lan ngemu surasa pepindhan, dene sing ngemu surasa pepindhan iku wonge, lan iso anggo pepindhan kewan utawa komoditas. (terjemahan;
Saloka (Jawa) yaitu pembukaan-kata (intern bahasan Jawa) yang ki ajek dalam penggunaannya dan memiliki makna pengandaian, dimana nan diandaikan tersebut yaitu manusia, dan dapat menunggangi pengandaian binatang atau barang). Lumrahe tembung kang isi pepindhaning wong ingin, dumunung ana ngarep ukara utawa kawiwitane ukara.

Secara publik saloka merupakan lembaga gaya bahasa (Jawa) nan digdaya pengenalan-introduksi yang internal penggunaannya bukan boleh dialih bahasakan. Saloka menunggangi bahasa jawa yang disampaikan menggunakan pengandaian orang, hewan, alias komoditas. Kata-introduksi alias tendensi bahasan dalam saloka juga ampuh nasihat, teguran, atau sindiran kepada individu lain.

Acuan Saloka alias Peribahasa Jawa dan artinya;


  1. Asu belang kalung wang
    “, tegese wong ala utawa wong asor nanging sugih.(artinya; orang jelek, rendah, maupun ki busuk sahaja kaya).

  2. Asu gedhe menjuarai kerahe
    “, tegese wong luwih dhuwur pangkate lan luwih gedhe panguasane biasane menang perkarane.(artinya; turunan nan makin tinggi derajat pangkatnya lazimnya menang permasalahannya).

  3. Ati dukun sunat maka dari itu oncong
    “, tegese wong kang duwe niat ala, ana sing nyarujuki oleh dalane.(artinya; basyar yang punya karsa buruk/ jahat ada yang mendukung dan mendapat habuan jalan).

  4. Baladewa ilang gapite
    “, tegese wong kang ilang kekuwatane.(artinya; sosok yang kesuntukan kekuatannya).

  5. Bathok bolu isi madu
    “, tegese wong asor nanging sugih kapinteran.(artinya; orang rendahan tetapi kaya pengetahuan).

  6. Bebek mungsuh mliwis
    “, tegese wong pinter memungsuhan karo wong pinter, nanging sijine kalah ulet lan trampil.(artinya; orang pandai bermusuhan dengan hamba allah ahli tetapi yang satu kalah tekun dan terampil).

  7. Belo melu seton
    “, tegese wong kang melu-melu, nanging ora ngerti karepe/tujuwane.(artinya;orang nan turut-turutan tetapi tidak tau maksud dan tujuannya).

  8. Beras wutah arang bali marang takere
    “, tegese produk yen wis rusak angel pulih berada maune.(artinya; susuatu yang sudah berubah berpokok pangkal mulanya bukan-bukan bisa pulih seperti sedia kala).

  9. Cebol nggayuh lintang
    “, tegese wong cilik kang nduweni gegayuhan kang tangeh lamun kelakon.(artinya; anak adam miskin nan mempunyai kedahagaan yang mustahil terulur).

  10. Cecak nguntal empya/cagak
    “, tegese gegayuhan kang ora timbang karo kekuwatane.(artinya; keinginan/ cita-cita yang bukan sesuai dengan kemampuannya).

  11. Dhandhang diunekake dogel, tokong diunekake dhandhang
    “, tegese ala diunekake apik, apik diunekake ala.(artinya; buruk dikatakan baik dan baik dikatakan buruk).

  12. Dhemit ora ndulit, setan ora doyan
    “, tegese wong kang tansah diparingi keslametan ora ana sing nggodha.(artinya; orang nan cak acap diberi keselamatan serta lain ada nan mengganggu).

  13. Dom sumurup ing banyu
    “, tegese wong kang lakune sesindheman kanggo nyumurupi wewadi.(artinya; mengamalkan sesuatu secara sembunyi-sembunyi bakal menutupi keburukan).

  14. Emprit abuntut bedhug
    “, tegese prekara sepele dadi gedhe ngambra-ambra.(artinya; permasalahan kecil menjadi besar menjadi-jadi).

  15. Endhas gundhul dikepeti
    “, tegese wong wis kepenak dienak-enakake maneh.(artinya; hamba allah yang sudah enak ditambah enak lagi).

  16. Dendang nganggo elaring merak
    “, tegese wong cilik tumindak kaya wong gedhe/mulia.(artinya; orang miskin yang bertindak sebagai halnya makhluk besar/ indah).

  17. Gajah alingan suket teki
    “, tegese lahir lan batine ora padha bakal ketara.(artinya; sifat/ perbuatan lahir  maupun batin biarpun bukan terlihat pasti akan terlihat).

  18. Gajah ngidak rapah
    “, tegese wong gedhe kang njarak utawa nerak aturane dhewe.(artinya; orang besar yang menumbuk aturannya seorang).

  19. Gajah tumbuk karo gajah, kancil sirep ing tengah
    “, tegese wong gedhe pasulayan karo wong gedhe wong cilik sing dadi korbane.(artinya; orang  yang berkedudukan saling ki bentrok rakyat kecil yang menjadi target).

  20. Gong lumaku tinabuh
    “, tegese wong kang tansah kumudu-kudu ditakoni, utawa dijaluki piwulang.(artinya; orang nan selalu dimintai selang atau dimintai ilmu pengetahuan).

  21. Idu didilat maneh
    “, tegese wong kang menehi dijaluk bali maneh utawa murungake taki kang wis diucapake.(artinya; orang yang sudah membagi kemudian meminang sekali lagi pemberiannya atau membatalkan janji yang diucapkan).

  22. Iwak klebu ing wuwu
    “, tegese wong kang kena apus kanthi gampang, wong nemu bebaya.(artinya; cucu adam nan mudah dibohongi).

  23. Jati ketlusuban ruyung
    “, tegese kumpulane wong becik, klebon wong kang ala watake.(artinya; kumpulan orang-basyar baik yang kerasukan orang yang buruk sifatnya).

  24. Jaran kerubuhan empyak
    “, tegese wong kang wis kapok banget ora untuk mbaleni maneh.(artinya; orang yang telah jera dan enggak akan mengulangi juga).

  25. Kedelai mangsa ninggala lanjaran
    “, tegese pakulinane anak biasane niru tumindake wong tuwane.(artinya; kebiasaan anak biasanya mencontoh perbuatan makhluk berida).

  26. Kebo albino sirep setra
    “, tegese wong pinter, nanging kapinterane ora ana kang merlokake kapinterane amarga ing tengahing pategalan.(artinya; orang pandai tapi kepandaiannya tidak ada yang membutuhkan karena berada di wadah yang bukan semestinya).

  27. Kebo ilang tombok kandhang
    “, tegese wong wis kelangan isih mbutuhake wragat kanggo nggoleki barang sing ilang mau.(artinya; cucu adam yang sudah kekeringan tapi masih membutuhkan biaya kerjakan mencari barang yang hilang tadi).

  28. Kebo mulih ing kandhange
    “, tegese wong lungan adoh wis suwe, bali maneh ing omahe asale maneh.(artinya; orang yang mutakadim pergi lama dan kembali pun ke asalnya).

  29. Kebo kabotan sungu
    “, tegese wong panguripane rekasa marga kakehan anak.(artinya; orang nan kehidupannya sukar/ menderita karena lazimnya anak).

  30. Kebo nusu gudel
    “, tegese wong tuwa njaluk wuruk marang wong enom.(artinya; ibu bapak yang menunangi pertolongan kepada pemuda).

  31. Kemladheyan ngajak sempal
    “, tegese wong mondhok ngajak tembelang.(artinya; pendatang yang mengajak berbuat onar/ keburukan).

  32. Kere munggah bale
    “, tegese wong asor diangkat dadi wong gedhe/dipek bojo karo wong gedhe.(artinya; duafa yang diangkat kaprikornus orang berkedudukan/ dijadikan ampean/laki orang yang berkedudukan/ orang ki akbar).

  33. Kethek serangon
    “, tegese wong sagrombolan sing tumindak ala.(artinya; segerombolan  sosok yang melakukan kejahatan).

  34. Klenthing wadhah payau
    “, tegese wong kang angel ninggalake pakulinan sing ora becik.(artinya; anak adam nan langka meninggalkan kebiasaan buruk).

  35. Kriwikan-dadi grojogan
    “, tegese prekara cilik dadi prakara gedhe tur ngambra-ambra.(artinya; permasalahan katai menjadi besar dan menjadi-kaprikornus).

  36. Serapah marani sunduk
    “, tegese wong kang njarak marang bebaya.(artinya; insan yang bermain-main dengan bahaya).

  37. Lahang karoban manis
    “, tegese wong rupane bagus utawa wong rupane ayu tur ya apik bebudene.(artinya; orang nan wajahnya cakap ataupun ganteng serta berbudi pekerti luhur).

  38. Lambe satumang keri samerang
    “, tegese wong dituturi bola-bali tetep dheweke ora nggugu.(artinya; orang yang diberitahu berkali-kali konsisten sahaja tidak percaya).

  39. Legan golek anak
    “, tegese wong kepenak malah golek rekasa.(artinya; orang nan sudah enak hidupnya saja malah mecari kesulitan).

  40. Opor belibis mentas awake dhewek
    “, tegese wong kang ngrampungi saka rekadayane dhewe.(artinya; bani adam nan menyelesaikan permasalahan karena usahanya koteng).

  41. Palang mangan tanduran
    “, tegese wong kang dipercaya njaga malah gawe busuk barang sing dijaga.(artinya; makhluk dipercayai menjaga sesuatu tetapi bahkan merusaknya).

  42. Pecruk tunggu bara
    “, tegese wong dipasrahi tunggu njaga kang dadi kesenengane.(artinya; makhluk nan diberi kepercayaan menjaga barang/ sesuatu yang disukainya).

  43. Pitik trondhol diumbaring padaringan
    “, tegese wong ala kang dipasrahi njaga barang kekaremane, wekasane malah ngentek-entekake.(artinya; orang keji yang diberi pengapit menjaga komoditas nan disukainya kesudahannya lebih lagi merusak dan merugikan).

  44. Satru munggwing cangklakan
    “, tegese mungsuh wong sing sejatine isih sanak sedulure dhewe.(artinya; memusuhi orang yang sepantasnya masih sanak saudaranya koteng).

  45. Sumur lumaku tinimba
    “, tegese wong sing kumudu-kudu ditakoni.(artinya; orang yang harus dimintai pertanyaan).

  46. Tekek sirep ulune
    “, tegese wong nemu cilaka jalaran saka guneme dhewe.(artinya; orang yang celaka karena omongannya sendiri).

  47. Tumbu oleh tutup
    “, tegese wong wis cocok karo karepe.(artinya; orang nan sudah cocok dengan keinginannya).

  48. Timun mungsuh duren
    “, tegese wong cilik mungsuh wong kang duwe panguwasa.(artinya; turunan miskin yang bermusuhan dengan manusia yang berwenang).

  49. Timun wungkuk jaga imbuh
    “, tegese wong bodho ala pisan kanggone mung yen kekurangan wae.(artinya; orang bodoh lagi jelek dipakai cuma bikin menutup kekurangan cuma).

  50. Tunggak jarak mrajak, tunggak jati lengang
    “, tegese turunane wong cilik dadi akeh, dene turunane wong apik malah dadi entek utawa tenang cures.(artinya; keturunannya orang kecil/ buruk menjadi banyak, padahal keturunan sosok baik malah sangat).

  51. Yuyu rumpung mbarong ronge
    “, tegese omahe magrong-magrong, nanging sajatine kekeringan.(artinya; rumahnya osean tetapi sebenarnya insan yang miskin).
Baca juga:   Buatlah Kesimpulan Dari Cerita Imam Syafi I

Baca juga:

Demikian ulasan tentang “Pepatah Jawa Paribasan, Bebasan, dan Saloka beserta Pengertian, Contoh, dan Artinya” nan bisa kami sampaikan. Baca juga kata sandang seni sastra Jawa menghirup lainnya semata-mata di situs SeniBudayaku.com.

Sepi Ing Pamrih Rame Ing Gawe Tegese

Source: https://www.senibudayaku.com/2019/11/paribasan-bebasan-dan-saloka.html